Rekenen met getijden en stroming, nachtzeilen, sluispassages, en ga zo maar door: zeezeilen is weer een hele nieuwe uitdaging om als zeiler op te pakken. Gelukkig hebben we goede contacten met Genosea, en werd er dit najaar een weekend georganiseerd in samenwerking met Boreas (Eindhoven), Lagakari (Maastricht), en natuurlijk Aqua.

Na vrijdagavond de boot (Bavaria 36 van alle gemakken voorzien) te hebben aangenomen en een hapje gegeten te hebben in het idyllische st Annaland met ’s werelds meest aangename gastvrouw kon het zeilplan voor het weekend gemaakt worden. Een woeste zee zou ons bespaard blijven want qua wind was er niet erg veel voorspeld. We zouden dus extra veel rekening moeten houden met de getijden en de daardoor veroorzaakte stroming. Helaas houden de maan en de zee nog altijd geen rekening met de zwaar verdiende nachtrust na een 40urigewerkweek op vrijdag, en stonden we op zaterdagochtend om 4.30u fris en fruitig naast ons bed om stipt 5.30u uit te kunnen varen, met de stroom mee. Koers werd gezet naar Yerseke, daar moesten we arriveren om 9.30, want daarna zou het tij keren en zouden we zo weer teruggebracht worden naar ons beginpunt. De warme croissantjes waren zeer welkom om 8.00u (dat is de luxe van het zeezeilen nou eenmaal), en in combinatie met een bak oploskoffie en de opkomende zon was het een prima ochtend.

In Yerseke hadden we even pauze, dus konden we een rondje lopen en de exotische Nederlandse keuken (kibbeling en Zeeuwse bolussen) vertonen aan de internationalen.

Om 12.30u was de stroming ons weer gunstig gezind en konden we opnieuw uitvaren: ditmaal richting Zierikzee. De wind was op dit traject vrijwel afgenomen tot nul, waardoor op de boot tropische sferen gingen heersen. Na een half uurtje gekookt te hebben in zeilpak gingen de kleren uit, en kwam er zelfs een zwembroek tevoorschijn om een dappere duik in de Oosterschelde te maken. Ook de zeehondjes genoten van de mooie dag, we voeren vlak langs ze op de Vondelingsplaat.

Om 17.00u kwamen we aan in Zierikzee, en na wat welverdiende ankerbiertjes (PITbier meegebracht door Aqua, Leffe en Grimbergen meegebracht door Boreas, verschil moet er zijn blijkbaar) werd het volgende plan gemaakt. Eigenlijk wilden we toch wel graag de Noordzee bereiken en dat betekent: met de stroom mee naar buiten. 2.00u vonden we echter wat overdreven dus afgesproken werd: 3.00u de wekker, om 4.00u varen we uit. Gelukkig namen de dappere zeilers Laurens, Vincent, en Olivier dit op zich, zodat de rest nog even kon blijven liggen. Maar hoe dan ook, het zou een kort nachtje worden en na wat kaartspelletjes en enkele biertjes, wijntjes, jaegermeistertjes (vooral goed voor tijdens het tandenpoetsen), zocht iedereen om 23.00u z’n bed op.

Omdat ik tot de uitslaapploeg behoorde ging ik pas naar buiten toen we de sluis naar de Noordzee doorgingen. Ideale timing: ik mocht meteen achter het roer staan. Op zee trok de wind zelfs nog echt even aan dus hier kon nog even lekker gezeild worden op de woeste golven! Een rondje Hompels en Noordland, weer een mooie zonsopkomst, en toen het tij om 9.00u keerde gingen we weer terug naar binnen. Via Zierikzee, zodat we dat daadwerkelijk nog even konden zien, werd de terugweg ingezet naar st Annaland. Al met al een zeer mooi weekend, een goede integratie tussen de verenigingen, en allemaal weer een ervaring rijker wat betreft zeezeilen!