Het was nog vroeg, echt héél vroeg (07:20), maar op zaterdagochtend 17 juni 2017 zat team Badeendbende (Didy, Isabelle, Kilian en ondergetekende) al in de auto richting Warmond. In dit verre oord (niet Friesland of Wageningen, red.) deden wij onder het motto ‘Alles onder controle? Dan ga je niet hard genoeg!’ mee aan de Leidse Onderlinge  dé studententoerzeilwedstrijd van (West-)Nederland. Bij deze zeilwedstrijd van bijna 25 kilometer in de omgeving van van Leiden hoefden we echter niet alleen maar te zeilen. Het was namelijk ook toegestaan om je voort te bewegen door middel van peddelen, bomen en jagen, waar wij natuurlijk dankbaar gebruik van hebben gemaakt in alle niet bezeilde of door bomen en bebouwing omringde slootjes.

Na een wat langzame start rond 10 uur ‘s ochtends (‘huh, was dit nou het vier of vijf minuten sein?’) vanaf het eiland Koudenhoorn voeren we al snel met een ruime windse koers over Kagerplassen. Aan dit ruime vaarwater kwam echter al snel een eind toen we met een scherpe bocht naar stuurboord de Zijp op voeren. Eenmaal bij de eerste brug aangekomen werd duidelijk dat deze Zuid-Hollandse slootjes, qua breedte vergelijkbaar met wat we van Friesland gewend zijn, niet zijn ontworpen voor een vloot van 22 valken. Gelukkig was de wal goed bereikbaar en konden we een stukje jagen (nee, niet op dieren, de boot voorttrekken).

Na een lange tocht door de Stingsloot en de Does, beide voorzien van de nodige kunstwerken die het doorvaren met staande mast sterk ontmoedigden, kwamen we weer aan in bewoond gebied: het dorpje Hoogmade. Hier voeren we echter weer snel doorheen, want aan de overkant van de Wijde Aa, helaas wel in de lengterichting, konden we gaan lunchen. Bij de wedstrijd hoorde namelijk een verplichte lunchpauze van een half uur, waarin we met een geheel verzorgd bagelbuffet ons energieniveau weer op peil konden brengen. Na bijna precies 30 minuten waren de zeilen weer gehesen en vervolgden wij de wedstrijd over het Braassememeer richting het dorpje Oude Wetering. Proberen op te kruisen in de bebouwde kom bleek wel erg optimistisch, dus werd het weer tijd om de jaaglijn tevoorschijn te halen. Ook op de Ringvaart, een vaak druk bevaren kanaal dat voor een deel de grens is tussen Noord- en Zuid-Holland, werd het zeilen niet bemoedigd door het vooruitzicht op te moeten kruisen tussen alle motorbootjes. Drie kilometer lang tegen de wind in jagen later waren we het erover eens dat toerzeilen toch écht een sport kan zijn en waren we opgelucht dat we op halve windse koers de tocht zeilend konden voortzetten richting de Kagerplassen.

Na één van de plassen op te hebben gekruist was finish eindelijk in zicht. Eenmaal gefinisht kregen we van het finishschip al te horen dat we als 14e van de 22 boten geëindigd waren, een mooi resultaat! Na het finishen was het zeilen nog niet meteen voorbij. Op weg naar de bootverhuurder waren we ‘per ongeluk’ de haven voorbij gezeild om een toch wel héél erg overmaatse strijkijzer te aanschouwen. Toen moesten we toch echt wel terug naar de bootverhuurder, vanwaar we per boot en daarna per auto naar de Blauwe Schuit (studentenzeilvereniging te Leiden) gingen om de dag af te sluiten met een heerlijke maaltijd. Al met al was het een erg gezellige dag zeilen, waarin we zowel fanatiek bezig waren als lekker van het weer (warm, zonnig, windkracht 3-4 Bft) konden genieten. Ik kan het zeker aanbevelen volgend jaar mee te doen!